"Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra." (Weöres Sándor)

2012. július 25., szerda

Gyökérkenyér

Ezt a kenyeret azért szeretem, mert hétvégén  frissen, langyosan tudom a család elé tenni. Mivel este bekeverem a tésztát, reggel csak formázni és sütni kell. Persze ez azt jelenti, hogy korábban illik felkelnem, de megéri!! A nyugalom perceiben (amíg sül) kávézgatok, olvasgatok...
Az eredeti receptet Szeminél találjátok.


Hozzávalók:
  • 22 dkg tk rozsliszt
  • 27 dkg kenyérliszt
  • 1,5 tk só
  • 1 tk cukor
  • 2,5 dkg friss élesztő
  • kb. 4 dl langyos víz
  • ízesítés esetén fűszerek: bazsalikom, oregánó, snidling, petrezselyem...

A fentieket dagasztó tálba öntöttem, és bár nem kell dagasztani hivatalosan (elég jól elkeverni), mégis a kézimixer dagaszókarjával kevertem össze. Ezután a konyhapulton hagytam állni reggelig (12 óra).

Bekeverve


Másnap reggel


Alaposan lisztezett deszkára borítom a tészta felét (mert ebből a mennyiségből két rudacska lesz), elég ragacsos, nyúlós. Kézzel téglalap alakúra nyújtom, húzogatom, és megszórom a frissen szedett, aprított fűszernövényekkel (persze szárítottal is lehet! Csak én abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy kilépek a kiskertbe, és marokszám szedhetem :-))


Feltekerem, mint a bejglit, majd egy ügyes mozdulattal átteszem a sütőpapírral bélelt tepsire. A tészta másik felét ugyaníg készítem, csak nem teszek bele semmit (a lányok kedvéért...). A tepsin még tekerek kettőt-hármat mindkét kenyérkén, így nyerik el a jellegzetes formájukat. Hagyom kelni őket még fél órát (egy órát is kelhetnek, ha időnk engedi).
Előmelegített, gőzös, 200 fokos sütőbe teszem őket, 15 perc múlva kiveszem a vizet a sütő aljából, és még kb. 20 percig sütöm tovább. Ha elkészültek, a tetejüket kicsit lespriccelem vízzel.


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...