"Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra." (Weöres Sándor)

2012. június 19., kedd

Fehér rozslisztes kenyér lenmaggal


Miután kaptam pár tippet, honnan szerezhető be a sikér - itt a közelben-, futottam egy kört, és tadaaammm: megvan! Úgyhogy ki is próbáltam, méghozzá egy fehér rozslisztes kenyérrel kezdtem, amibe Molli szórt pár mini-marék lenmagot dagasztás közben.


 
Sok hasznos infót találtam a neten a sikér felhasználásáról, idézek egyet, ami rövid és velős:
"A sikér (más néven glutén, szejtán, búzafehérje, búzahús) a kenyér keleszthetőségét és formázhatóságát növeli. Magasabb, lyukacsosabb, puhább lesz tőle a kenyér.
Magyarázat: A sikér szerkezete víz hatására egymásba kapaszkodó, nyúlós anyagot képez, ami a tésztába zárja az élesztő szaporodása során termelt szén-dioxidot, ami a magvas tönkölybúza kenyeret felfújja. Így a szén-dioxid a tésztában apró buborékok formájában bezárva marad, és ez adja a kész kenyér lyukacsosságát.
A sikér könnyen beszerezhető gyógynövény- és bioboltokban, vagy hipermarketek biorészlegén. Fontos: A sikér használata kiemelten fontos nem búzalisztek esetén, pl. rozsliszt, árpaliszt, zabliszt, kukoricaliszt stb., mert ezeknek nincs vagy alacsony a sikértartalmuk! (A tönköly és a durumliszt búzalisztnek számít.) Sikért a gluténérzékenyek nem fogyaszthatnak." (idézet INNEN)

Hozzávalók:

· 25 dkg kenyérliszt
· 25 dkg fehér rozsliszt
· 1 ek sikér
· 3 dkg friss élesztő
· 2 dl kefír
· 1 dl víz (kb)
· 1 tk só
· 1 tk cukor
· 2 ek olaj

A liszteket összekeverem a sikérrel egy edényben, hozzáadom a sót, cukrot, a szobahőmérsékletű kefírt, a langyos vizet, az olajat, és rámorzsolom a tetejére az élesztőt. Közepes keménységű tésztát dagasztok belőle (ha szükséges, a vizet még pótoljuk). Süthetjük magokkal dúsítva, ez esetben dagasztás közben hozzáadtunk kb. egy evőkanálnyi lenmagot.

Bedagasztva

Félretesszük a tésztát, míg a duplájára kel, majd lisztezett deszkára borítom, kicsit átgyúrom, megformázom, és sütőpapírral bélelt edénybe teszem.

Sütés előtt

20 perc pihentetés után lespriccelem a tetejét, majd bevágom pár helyen, és mehet az előmelegített, gőzös, 200 fokos sütőbe. 15 perc után a vizet kiveszem a sütő aljából, és gőz nélkül sütöm még úgy 20-25 percig, míg szép piros lesz.




Ha kivettem a sütőből, még forrón lespriccelem a tetejét, így lesz ropogós.







 

2 megjegyzés:

  1. Szia!Csodálatosak a kenyerek amiket sütsz. Én is szoktam sütni, amikor "rám jön", akkor napokig házi kenyeret eszünk, imádja a család. Aztán persze bedarálnak a hétköznapok és alábbhagy a lendület. De mindig nézegetek, olvasgatok, próbálkozom. Hozzád is a facebookon keresztül jutottam el. csak egy kérdésem lenne: A kenyérliszten nem az előre (készre) bekevert élesztővel ellátott lisztet érted, ugye?További gyönyörű kenyereket kívánok!Rita

    VálaszTörlés
  2. Szia, köszönöm! Nem, a kenyérliszten nem az előre bekevert liszteket értem, hanem a BL 80 számút. Magam keverem inkább a különféle lisztekből a kenyérhez valókat! Sok sikert Neked is :-)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...