"Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra." (Weöres Sándor)

2012. május 31., csütörtök

Beindul a kenyérsütés...

Úgy kezdődött, hogy csatlakoztam a 'Kenyér illata' csoporthoz a Facebook-on... Ennek már 4 hónapja, és azóta majd' minden nap a saját kenyerünket esszük! A lányok imádják, Apa talán a legjobban :-) Sok receptet kipróbáltam már, van, amit kicsit alakítottam - szájunk ízére szabtam, sőt, sütöttem már igazi kovászos kenyeret is! Na jó, csak lassan, sorjában...

Íme, az első recept (köszönöm, Hajdula!), eredetben:
  • 3 dl langyos víz
  • 2 ek puha zsír
  • 2 tk só
  • 1 ek 10%-os ecet
  • 30 dkg kenyérliszt
  • 20 dkg fehér rozsliszt
  • 1 tk cukor
  • 4 dkg élesztő
A hozzávalókat bedagasztom közepes keménységű tésztává, majd duplájára kelesztem. Miután megkelt, lisztezett deszkára borítom, és kicsit átgyúrom. A tésztát ketté osztom, megformázom, és két kisebb, sütőpapírral bélelt püspökkenyér formában teszem, ismét hagyom kelni kb. fél órát, majd éles késsel bemetszem, lespriccelem vízzel, és magokkal meghintem a tetejét. Közben a sütőt előmelegítem 200 fokra, és egy edényben kevés vizet teszek az aljára, így 20 percig gőzös sütőben sütöm a kenyereket, majd kb. + 20 percig gőz nélkül. A megsült kenyér tetejét ismét lespriccelem vízzel.

Ők az első kenyérkéim:


Második változat
Ki szerettem volna próbálni a teljes kiőrlésű lisztet is, úgyhogy a receptben a lisztarányokat a következő képpen alakítottam:
  • 25 dkg kenyérliszt
  • 15 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
  • 10 dkb fehér rozsliszt
  • valamint 1 - 2 evőkanálnyi magot is szórtam a tésztába.
Az elkészítése (dagasztás, kelesztés, sütés) megegyezik az előzőekkel, az eltérés annyi, hogy időközben egy kedves ismerőstől gyönyörű kenyérsütő tálat kaptam, így a tésztát egyben sütöttem meg. Íme az eredmény:



A tk (teljes kiőrlésű) lisztes receptből készítettem már zsemléket is. Amikor duplájára kelt a tészta, és átgyúrtam a deszkán, és 10-12 (majdnem) egyenlő részre osztottam. Zsemléket formáztam belőlük, sütőpapírral bélet tepsire sorakoztattam őket, majd hagytam pihizni őket úgy 15 percet. Késsel bemetszettem a tetejüket, lespricceltem őket, majd mentek a 200 fokos, gőzös sütőbe. A sütési idő itt rövidebb, mint a kenyérnél, úgy 25 perc alatt megsülnek, de azért ellenőrizzük!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...